Ennek a csodás gyümölcsnek 3 neve is van – birs, birsalma, birskörte, –  de mind ugyanazt az illatos, különleges növényt jelenti. Annyi jótékony hatása van, hogy szinte érthetetlen miért nem esszük minden nap.

Itthon is megterem, nem kell messze földről ide szállítani és mégis, szinte kipusztult a kertekből, elfelejtkeztünk róla. 

De ha most elolvasod ezt az összefoglalót, biztos vagyok benne, hogy kedvet fogsz kapni a fogyasztásához.

Nézzük sorjában, mi mindenre jó. 

Birsalma, a csodanövény, amit szinte alig ismerünk

– Egészségmegőrző hatású vitaminbomba

Sokkal több vitamin és ásványi anyag van benne, mint az almában. Naponta egy alma, az orvost távol tartja. –ismered ezt a mondást? No, akkor napi egy birsalma az orvost munkanélkülivé teszi – mondom én.

Jól lebomló szénhidrátok, valamint A-, B3-, B6-, B9-, C- (és kísérője, a citrin, vagyis P-) vitamint, kalcium, vas, magnézium, foszfor, kálium, nátrium található benne jelentős mennyiségben.

– Méregtelenítő, emésztést segítő gyümölcs a kiemelkedően magas pektintartalma miatt.

Ez a tulajdonsága nagyon egyedivé és szerethetővé teszi a birsalmát. De nézzük meg, hogy mi is ez az anyag.

Birsalma pektin:

a nem teljesen érett gyümölcsök héj alatti részében található a legnagyobb mennyiségben. Tulajdonképpen vízben oldódó rost, ami a növényi sejtfalban és szövetben megtalálható. Vízzel keveredve kocsonyás, sűrű anyagot alkot. Élelmi rostként az emésztőrendszer egészséges működését segíti elő.

Az összes gyümölcs közül a birsalmában van szinte a legmagasabb mennyiségben a pektin, ezért lehet sűrű lekvárt, illetve birsalmasajtot készíteni belőle úgy, hogy nem kell hozzá semmilyen plusz zselésítő adalék. Ez az anyag felelős azért, hogy a lekvár kemény, szilárd legyen.

A pektin hatása:  gyümölcsízek, dzsemek esetén a megfelelően sűrű, kocsonyás állag eléréséért felelős anyag. Erről kicsit később még részletesen fogok írni.

Most nézzük inkább azt, hogy mi a pektin élettani hatása:

A szervezetünkbe kerülve a gyomorban megköti, magába szívja a vizet, térfogata növekszik. Teltségérzetet okoz, ami miatt úgy érezzük jóllaktunk, tele a hasunk. Tehát a fogyókúrában is nagy segítségünkre lehet.

Hasmenés vagy székrekedés esetén is hatásos, mert optimalizálja a széklet állagát. Jó szolgálatot tesz emésztési problémák esetén, hiszen javítja a tápanyagok maximális felszívódását és ballasztanyagként működik. Rengeteget hallani manapság a rostszegény táplálkozás miatt fellépő gondokról, szinte népbetegségnek számít. Miért alkalmaznánk mesterséges anyagokat, amikor van erre természetes módszer is. Mivel a birsalma rengeteg rostot tartalmaz, ezért mindenképpen ajánlott a fogyasztása akár napi szinten. Az emésztési panaszok hatékony ellenszere. Segíti a szervezet anyagcsere folyamatait optimális állapotba hozni.

Méregtelenítő hatású: a bélben megköti az ártalmas anyagokat és segíti azok kiürülését. Tulajdonképpen egy védőréteget alakít ki a bél nyálkahártyáján, így a kórokozók nem tudnak megtapadni. Elősegíti a nehézfémek és esetleg más káros anyagok gyors kiürülését a szervezetből. Intenzíven tisztítja a beleket.

Gyulladáscsökkentő hatása révén nyugtatja a bélrendszert.

Képes csökkenteni akár a vércukorszintet és a koleszterinszintet is.

Manapság igen sok termék kerül forgalomba, amit az almapektinből állítanak elő. A birsalmában még több pektin található, mint az almában, tehát a hatása még erőteljesebb lehet.

 – Fáradtság, koncentrációs panaszok esetén is segíthet a birsalma.

Gondolj rá, mert lehet, hogy egyszerűen vashiány miatt vagy állandóan álmos, levert. Főleg nőknek kifejezetten ajánlott a magas vastartalma miatt. Miért fogyasztanál mesterséges vas tartalmú készítményeket, amikor természetes megoldás is van erre. Köztudott, hogy a nők a menstruáció folyamán rengeteg vasat veszítenek, ezért érdemes azt visszapótolni. A szervezet a vas hiányát igen gyorsan jelzi: állóképesség csökkenése, energiaszint csökkenése, sápadt bőr, töredezett haj és körmök, kirepedezett ajkak. Ha ilyesmit tapasztalsz, érdemes birsalmával készült ételt fogyasztani.  

– Egy birsalma fedezi az ajánlott napi C-vitamin bevitelt.

A C-vitamin nagymértékben energetizálja a szervezetet, erősíti az immunrendszert, az általános egészségi állapot javításában játszik alapvető szerepet. Antioxidáns hatásának köszönhetően segít megvédeni a sejteket a szabad gyököktől, segít a szív-és érrendszeri betegségek megelőzésében. Hatásos lehet magas vérnyomás esetén, javítja a vas felszívódását. A C-vitamin fontosságáról könyvek íródtak, ma már általánosan elfogadott, hogy szükség van rá, akár természetes formájában, akár mesterségesen előállított anyagok által a szervezetbe bevinni. Igaz, hogy a legtöbb C-vitamin a nyers gyümölcsökben van, de még feldolgozott formában is jelentős mennyiség marad a birsalmás készítményekben.

– Izületi fájdalmak, reuma esetén is hatásos lehet, hiszen alkalmas a szervezet méregtelenítésére és a káros anyagok megkötésére.

– Vérnyomásproblémáknál és a szívműködés szabályozásánál is jótékony hatású, magas kálium és magnézium tartalma miatt.

– Erős vírusölő és baktériumölő hatása miatt már a középkorban is használták betegségek gyógyításánál.

 – Alacsony az energiatartalma (60 kcal 100 grammban). Fogyókúrák kiegészítő elemeként igen hasznos lehet.

– Antioxidáns hatású, semlegesíti a szervezetben károsodást okozó szabad gyököket, lassítja az öregedési folyamatot, és persze segít a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is.

– Görcsoldó hatása révén akár a menstruációs fájdalmakat is enyhítheti. Ezt a tulajdonságát a megfigyelések alapján a népi gyógyászatban is régóta használják.

– Erősíti az immunrendszert, hiszen a méregtelenítő hatása mellett rengeteg ásványi anyagot és vitamint tartalmaz. Összességében megállapíthatjuk, hogy a birsalma vitamintartalma igen jelentős.

Nyers birsalma tápanyagtartalma 100 gr-ban

 

Energia 60 kcal 240 kJ
Szénhidrátok 15,3 g
Cukrok 12,53 g
Rost 1,9 g
Zsír 0,10 g
Fehérje 0,4 g
Víz – 83,8 g
A-vitamin 40 μg 4%
Niacin (B3-vitamin) 0,2 mg 1%
B6-vitamin 0,04 mg 3%

 

Folsav (B9-vitamin) 8 μg 2%
C-vitamin 15,0 mg 25% 
Kalcium 8 mg 1% 
Vas 0,7 mg 6% 
Magnézium 8 mg 2% 
Foszfor 17 mg 2% 
Kálium 197 mg 4% 
Nátrium 4 mg 0% 

Forrás: USDA tápanyag adatbázis

– A természetgyógyászok által ősidők óta használt gyümölcs.

Varró Aladár Béla, a múlt század első felének legtekintélyesebb gyógyszerésze által írt könyvéből idézek, melynek címe: Gyógynövények Gyógyhatásai

“Birs: Cydonia vulgaris. Birskörtvély, bűzösalma, bisoma, – Quitte.

Hűsítő, bevonó, lágyító, nyugtató és izgalmat szüntető. A magjából készült vizes nyálkakivonatnak van meg ez a sajátossága, amiért is gyomor- és toroknyálkahártyák gyulladásánál használjuk, továbbá köhögésnél és hűlésből származó betegségeknél.

A nép ismeri sajátságait szemgyulladás, repedezett bőr, sebes csecsbimbó és ajak, égési sebre, aranyércsomó, fagyások eseteinél alkalmazza.”

– Egy régi népi bölcsesség pedig így hangzik arra a kérdésre, hogy jó-e a birsalma székrekedésre, vagy éppen hasmenésre: „ A birsalma csak akkor szorít, mikor az ember éhgyomorra eszi. Evés után ha valaki sülve eszi, hasát indítja, szorulás ellen ajánlatos.”

 – Kozmetikai szerként bőrnyugtató, hűsítő, frissítő, hidratáló hatását használják. Arckrémek és testápolók kiváló alkotórésze. Kíméletesen ápolja a gyulladt, berepedezett, kisebesedett bőrt. Mivel összehúzza a bőrt, ezért csökkenti a ráncokat, kisimítja a szem alatti ödémákat.

 – Illatosítóként is tökéletes. Természetes, egyedien különleges illatával belengi a lakást. Elég néhány darabot betenni a konyhaszekrény tetejére, vagy akár a szobába és nincs szükség drága vegyi anyagokra. Akár hónapokig is eláll, látványra is szép, a végén pedig meg lehet enni. Kell ennél jobb megoldás?

 – Jó kedvre derít, csúnya szóval: antidepresszáns hatású. Ezt úgy lehet elérni, hogy minden nap megeszünk egy kiskanál birslekvárt, vagy birsalmasajtot. Ez biztosítja a vidám hétköznapokat számunkra.

Oké, szuper. Ennyi jó tulajdonság után már csak az a kérdés, hogy miért tűnt el a köztudatból a birsalma a sok jó élettani hatása ellenére? Van olyan fiatal, aki nem is tudja miről beszélek, nem látott még soha birsalmát még csak a boltban sem, nemhogy élőben, a fán.

Mi a baj a birsalmával?

 – Fanyar ízű, kemény, nyersen nem igazán fogyasztható.

Bár talán a levét kipréselve és jó sok cukorral ízesítve megiható, de finomnak nem igazán mondanám. Mivel nem  lédús, ezért a lé kinyerése sem egyszerű feladat. Szerintem azért is tűnt el a kertekből, mert egyszerűbb leszedni az almát, vagy körtét a fáról és máris bele lehet harapni, máris ehető. A birsalma kicsit bonyolultabb gyümölcs, hő kell neki, hogy élvezhető állapotba kerüljön. A mai ember viszont mindent gyorsan, azonnal akar. Kevés embernek van kedve lekvárt, kompótot és egyéb finomságokat főzni belőle, pedig nagyon is megéri a fáradozást.

– A feldolgozása sem egyszerű, mert furcsa szőrök és vastag héj borítják a külsejét, ráadásul iszonyúan kemény gyümölcs.

A magház körül még ráadásul kövecsek is vannak, amik még inkább megnehezítik a darabolást. A kövecsek kisebb morzsás kemény anyagdarabok, kősejteknek is hívják őket, amik a termés részét képezik. Ezeket az apró darabokat ki kell vágni, vagy főzés után szitán átszűrve eltávolítani a késztermékből. Éles kés és sok sok türelem kell hozzá, amíg finom ivólé, lekvár, kompót, vagy éppen birsalmasajt készül belőle.

 

Ugyanakkor a birsalma sokrétű, pozitív hatása messze felülmúlja a feldolgozás nehézségeit.

Birsalma felhasználása

  • Kompótnak, befőttnek szegfűszeggel, fahéjjal, cukorral ízesítve. Akár frissen is fogyasztható elkészülés után, vagy üvegben eltéve télen is kiváló csemege.
  • Birsalma levesnek darabokra vágva, megfőzve, tejjel, tejszínnel dúsítva kiváló melegen és hidegen is.
  • Gyümölcslé készíthető belőle nyersen kipréselve, de még inkább főzés után kinyerve, leszűrve.
  • Sütőben egészben, vagy darabolva meg lehet sütni. Fogyasztható édesen, mézzel, cukorral, mint édesség. Vagy akár pulykasült, kacsasült mellé önálló köretnek.
  • Birsalma likőr vagy pálinka is készül manapság ebből a különleges gyümölcsből. Ez irányú feldolgozása nem egyszerű, mivel kevés leve van, de pont ezért igen nagy kihívást jelent így elkészíteni, ezért nem olcsó mulatság.
  • Savanyított káposztába szokták még tenni. Nagyon finom illatot és ízt kölcsönöz a hordós káposztának.
  • Lekvárnak megfőzve sokáig megtartja színét, illatát. A téli estéken kiváló vacsorára vajas kenyérre kenve, egy pohár bor kíséretében. Persze a birsalma lekvár további finom sütemények alapanyaga lehet: gyümölcskenyér, lekváros táska, rácsos sütemény, lekváros linzerkarika, stb.
  • Birsalmasajt

    – a klasszikus finomság, letűnt korok emlékét idéző falatnyi béke. Imádom enni is és készíteni is. Receptet sokfélét találsz az interneten, de én a klasszikus birsalmasajt receptet ajánlom, amit itt tudsz megnézni. Minden felmerülő kérdésre választ találsz a honlapomon, ami csak érdekes lehet a témával kapcsolatban: mit, mikor, milyet, birsalmasajt főzési ideje, szárítása, száradási ideje, felhasználása, stb.

Ha nem érdekel a birsalmasajt készítése, vagy nem akarsz vacakolni a főzéssel, akkor pedig kattints ide, és tudsz tőlem birsalmasajtot rendelni most azonnal.

Ha még mindig itt vagy az oldalamon és tovább olvasgatsz, akkor biztos vagyok benne, hogy látod már mennyire sokoldalú és különleges a birsalma. Itt az ideje, hogy egy kicsit tudományosan is megismerkedjünk vele. De ez már egy újabb cikk témája lesz, ahol írok a birs eredetéről, történetéről, fajtáiról, érési idejéről. Megnézzük azt is, hogy mi a különbség a birsalma és a birskörte között. Egyáltalán van különbség?